Kuih Lopes. Kuih Lopes / Glutinous Rice with Palm Sugar Syrup If you enjoy, give it a thumbs up or you can subscribe to me! 🙂 Visit my blog. Saya sebenarnya bukan lah penggemar kuih lopes tapi entah macam mana tiba tiba jer teringin untuk memasak kuih lopes. Lebih lebih lagi kerana masih ada Manisan Cair dalam peti yang memang lebih.

Kuih Lopes Selling a traditional Malay snack called "kuih. Resepi Kuih Lopes – Saya sebenarnya bukan penggemar kuih lopes tapi entah mana mana tiba tiba jer teringin untuk memasak kuih lopes. Lebih-lebih lagi kerana masih ada Manisan Cair dalam kotak. Anda butuh siapkan Kuih Lopes using 7 ingredients and 5 steps. Begini caranya untuk menyajikan it.

Bahan yang di butuhkan untuk Kuih Lopes

  1. Sediakan 1 secukupnya . Beras pulut (1 cawan).
  2. Siapkan 2 secukupnya . Daun pandan (5 helai).
  3. Sediakan 3 secukupnya . Air.
  4. Siapkan 4 secukupnya . Kelapa parut.
  5. Siapkan 5 secukupnya . Gula merah /gula melaka.
  6. Sediakan 6 secukupnya . Gula.
  7. Sediakan 7 secukupnya . Garam.

Kuih lopes merupakan sejenis kuih tradisional Melayu. Ia diperbuat daripada pulut yang dikukus dalam kukusan. Kuih lopes original menggunakan sejenis bahan iaitu dikenali dengan abu chang. Kuih lopes vs kee chang (alkaline dumpling).

Kuih Lopes Enak

  1. Ini adalah bahan-bahan untuk membuat kuih lopes. Blend daun pandan bersama air..
  2. Basuh kan 1 cawan beras pulut & masukkan ke dalam periuk nasi. Masukkan air pandan yang di blend tadi. Sukatan air macam kita masak nasi. Kalau suka masukkan sedikit pewarna hijau. Masak atas dapur gas pun boleh je..
  3. Sementara tunggu pulut masak, kukus sedikit kelapa bersama daun pandan dengan secubit garam selama 5 minit. Bila pulut dah masak, tutup api nasi & kacau rata..
  4. Untuk mudah membuat bentuk bulat, masukkan pulut ke dalam bekas seperti ini & di sapukan sedikit minyak. Kemudian tekan atasnya dekat bekas plastik seperti ini. Keluarkan & golekkan kuih lopes ke dalam kelapa yg di kukus tadi..
  5. 1 cawan beras pulut ini boleh dapat dalam 8 biji kuih lopes. Untuk air gula pula, masak kan 1 cawan gula merah bersama setengah cawan air & daun pandan di dalam periuk. Tambah satu sudu besar gula pasir. Bila kuah sudah pekat tutup api & tapiskan. Boleh di makan bersama kuih lopes. Memang sedap & lembut. .

Kue lupis may look similar to alkaline dumpling, but I don't use any alkaline water/lye water. Kue lupis is not supposed to be chewy and. This is not a kuih that I am very familiar as it was not that common in East Malaysia. One thought on "Kuih Lopes or Kue Lupis (三角椰丝糯米糕)". Jika guna cara ni memang mudah.

Hutomo Sungkar

About the Author

I want Really Share My Huge Traffic With My Custom Secret Source. This Article has been written for information purposes only. Every effort has been made to make this eBook as complete and accurate as possible. However, there may be mistakes in typography or content. Also, this article provides information only up to the publishing date. Therefore, this article should be used as a guide - not as the ultimate source.

Leave a Reply